top of page
Komen onze mailtjes niet aan of verdwijnen ze in de spam?

Waarschijnlijk heb je bij ons aangegeven dat je geen mail ontvangt. In dit geval checken ons teamleden direct of jouw mailadres goed in het bestand zit. Is dit het geval dan houdt het eigenlijk bij ons op. Daarom sturen we je de link naar deze pagina omdat je moet uitvogelen of je er zelf wat aan kunt doen.

Het komt regelmatig voor dat je zit te wachten op een mailtje dat maar niet komt. Grote kans dat hij in de spam map/ongewenste e-mail/ reclame map terecht is gekomen. Dit voorkom je door de afzender, in dit geval de mailadressen van ons koor (je dirigent, nieuwsbrieven, administratie) dus, aan te merken als ‘veilige afzender’. Veilige afzenders zijn personen of bedrijven waarvan je de mail altijd in het "postvak in" wilt krijgen.

Maar wat als de mail zelf niet in de spam terecht komt? In dit geval is de mail waarschijnlijk gebounced door de server. Dit is een vrij ingewikkelde materie. Er kan sprake zijn van een soft-bounce of een hard bounce. Bij een soft bounce is er vaak sprake van een tijdelijke fase doordat er bijvoorbeeld ooit een volle mailbox is geweest, een tijdelijk netwerkprobleem bij de ontvangende mailserver, de mail onterecht als spam wordt aangezien, of wanneer het bericht te groot is. Is er echter sprake van een hard-bounce: dit type bounce is permanent van aard. Je ontvangt deze bounce bijvoorbeeld wanneer het e-mailadres of de domeinnaam van de geadresseerde niet (meer) bestaat (let op typefouten), de berichten van een afzender onterecht als spam wordt aangezien of wanneer de versturende mailserver op een zogenaamde blacklist staat.  

 

Wat moet ik doen?

 

Je dirigent stuurt je wekelijks een mail met aandachtspunten en het huiswerk. Dit is een zogenaamde groepsmail; je hele koor krijgt deze mail. Handig, maar ook gevoelig voor overijverige spamcontrole. Ook sturen wij als organisatie mail over de contributie, evenementen en andere belangrijke zaken. Zorg dus dat je onze mailadressen toevoegt aan de lijst met veilige afzenders. (Onder aan deze pagina kun je een opsomming vinden.) Hoe je dat doet leggen we hieronder uit voor de volgende mailprogramma’s:

Staat jouw mailprogramma er niet tussen? Of veranderde na het publiceren van dit stappenplan de layout van jouw mailserver? Dan geldt over het algemeen dat je de afzender moet toevoegen aan je adresboek. Hierdoor geef je aan dat je mails wilt ontvangen van deze afzenders. Dit doe je zo:

  • Open het bericht en kopieer het e-mailadres van de afzender 

  • Ga naar e-mailinstellingen en open je adresboek, contacten of veilige lijst 

  • Voeg een nieuwe contactpersoon toe door het e-mailadres hierin te plakken

  • Komt onze mail in de spam? Plaats deze dan altijd zo snel mogelijk in de inbox

 
Hotmail
  • Open je Hotmail mailbox

  • Ga naar het tandwieltje rechts boven in het blauwe lint

  • Vul “e-mail” in het zoekvenster en druk op enter

  • Ga naar ongewenste e-mail in de tweede kolom

  • Klik op toevoegen in de lijst ‘veilige afzenders en domeinen’

  • Vul hier in onze mailadressen in en druk op enter

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst

Gmail
  • Open je Gmail mailbox

  • Klik op het blauw-witte contacticoontje aan de rechter zijkant

  • Klik bovenaan de contactenlijst op het vierkantje met het pijltje om de contactenlijst te openen in een nieuw tabblad

  • Klik linksboven op de knop ‘contact maken’ om een nieuw contact toe te voegen

  • Vul hier onze mailadressen in en klik op opslaan

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst

 
Outlook
  • Open je Outlook mailbox

  • Klik op het tabblad Start

  • Klik op ‘ongewenste mail’ in de groep verwijderen (naast het prullenbakje)

  • Kies ‘opties voor ongewenste mail’

  • Kies het tabblad ‘veilige afzenders’

  • Klik op de knop ‘toevoegen’

  • Typ het e-mail adres van de vertrouwde afzender in en klik op 'OK'

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst

 
Apple Mail
  • Open de app contacten

  • Klik op de knop + (toevoegen) onder de contactlijst

  • Vul de gegevens in het pop-up scherm in

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst 

 
Windows Live Mail
  • Open je Windows Live mail mailbox

  • Ga naar de home-tab in het lint en klik in de delete sectie op de junk button

  • Selecteer ‘veiligheidsopties’ in het drop-down menu

  • Ga naar het tablad ‘veilige zenders’ in de veiligheidsdialoog box en klik op toevoegen

  • Voer een emailadres in en klik op 'OK'

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst

 
Office 365
  • Open je Office 365 mail mailbox

  • Klik op het tabblad ‘start’

  • Klik op het tabblad ‘veilige afzenders’

  • Klik op ‘toevoegen’

  • Het emailadres is nu toegevoegd aan de veilige lijst

 
Ook belangrijk

  • De meeste mailproviders hebben in de instellingen een spam-filter waarin de gebruiker kan kiezen hoe streng deze moet zijn. In ons geval kunnen we  1 t/m 10 aanklikken, waar standje 1 zo goed als alle mails doorgelaten worden, zal bij standje 10 bijna geen enkele mail ontvangen worden. De provider adviseert stand 5 en daar staat ons filter dan ook op ingesteld.

  • Heb je een externe virusscanner zoals Norton of MacAffee of iets dergelijks? Heb je hier al nagekeken of die mails filteren?

 

Tot slot

In verband met de steeds strengere veiligheidseisen van mailproviders kunnen we niet met 100% zekerheid garanderen dat na het toevoegen van een emailadres als veilige afzender de mails nu altijd in de gewenste mail terechtkomen. Neem bij problemen contact op met jouw mailprovider. Als het uiteindelijk niet te herstellen blijkt, kun je een koormaatje vragen of deze de mailtjes van koor voortaan aan je doorstuurt. Of je neemt voor koor een speciaal mailadres. Wij adviseren een Gmail account. Gratis, gebruiksvriendelijk en bovendien ontvangen wij bijna nooit klachten van mensen met een Gmail account.

Nogmaals: wij kunnen echt niets meer doen dan controleren of jouw mailadres goed in ons mailbestand staat en je daarna (als dit in orde blijkt te zijn) op deze pagina wijzen. 

Mailadressen die je beter kan toevoegen; het liefst voordat er klachten ontstaan:

aangevuld met het mailadres van je dirigent:

 

bottom of page