Over onze koren

Het Pop & Rock Koor is hip, dynamisch en "out of the box". Je kunt ons vinden in Amersfoort, Apeldoorn, Didam, Ede, Geldermalsen, Halle, Harderwijk, Nijkerk, Zeewolde, Zeist en Zwolle. Eigenaar, zangcoach en dirigent Karen Peterson, een echte professional, maakt alle arrangementen zelf zodat het koor een uniek repertoire op de planken brengt.

Doordat er niet gewerkt wordt met bladmuziek maar met ingezongen oefentracks, is het koor voor iedereen toegankelijk. Inmiddels zijn er vele bijzondere optredens geweest, maar ook de normale repetitieavonden zijn inspirerend, gezellig en vol met muzikaliteit. De koren zijn in sommige plaatsen lekker groot en dat is prima. De arrangementen zijn daarvoor geschreven en als iemand een keer niet kan, dan is er niets aan de hand. Bovendien geeft het een enorme kick om met zo'n grote groep samen te zingen. Ook zijn de oefenruimtes hiervoor geschikt.

Voor wie?

Het koor is toegankelijk voor iedereen die van muziek en zingen houdt. Leeftijd speelt totaal geen rol. Bij ons geen auditie, stemtest of bladmuziek moeten kunnen lezen; we oefenen met ingezongen MP3 bestanden. Deze kun je via de website downloaden. Het is wel  belangrijk dat je thuis je partijen oefent.

Ook belangrijk: zo'n koor is tevens een sociale bezigheid. Er worden, buiten de repetities om, vaak ook vriendschappen gesloten en activiteiten ontplooid. Heel gezellig.

Ook hanteren wij geen leeftijdsgrenzen. We hebben leden van 18 - maar ook van 78 jaar. Super toch?! Je moet natuurlijk wel ons repertoire leuk vinden!

Ook meedoen?

Iedereen is tijdens de repetitie van harte welkom om eens te komen "voelen" of dit koor iets voor hem/ haar is. Uiteindelijk moet de sfeer, de manier van werken, de groep en de muziek je aanspreken. Stap gewoon eens binnen tijdens een repetitie. Vind je dat wat spannend en wil je liever georganiseerd en met andere geïnteresseerden komen kijken? Dit kan tijdens de zogenaamde informatie-avonden.

Wij vragen contributie en hebben een huishoudelijk reglement. Wij houden van transparantie en duidelijkheid. Als je met zo'n grote groep mensen werkt, dan moet je samen wat afspraken maken. Daarom vermelden we niet alleen wat je van ons kan verwachten, maar ook wat we van onze leden verwachten.

Kom je ergens niet uit? Kijk eens op de pagina met veelgestelde vragen!  Misschien staat jouw vraag er ook tussen en hoef je niet direct een hulplijn in te schakelen. We krijgen vaak per mail of telefonisch vragen waarvan het antwoord  wel op onze website te vinden is.

Bijzondere momenten

We hebben in de afgelopen jaren al zoveel leuke en bijzondere dingen mogen meemaken. Het TV programma Korenslag met Henny Huisman eind 2008;  we bereikten de kwartfinales, een gedenkwaardig gezamenlijk concert in 2009 met 200 podiumzangers en diverse kleine en grote optredens. Ook traden we op met bekende artiesten zoals Ernst Daniël Smid, Syb van der Ploeg, Danny de Munk, Henk Poort, Pia Douwes en cabaretier Ernest Beuving. En in januari 2013, 2015 en 2017 stonden we met de 3 koren in Paradiso Amsterdam; fantastisch!

Soms worden we ook ingehuurd om bij grote (bedrijfs)evenementen te zingen. In 2015 werd het voltallige koor Amersfoort in de Charleston-kleding gestoken en zongen zij met Martijn Fischer. En koor Zwolle zong niet lang daarna met Deutschland sucht ein Superstar kandidaat Erica Greenfield en Idols kandidaat Nigel Brown; wat een feest! En wat dacht je van een groots kerstconcert met alle koren in de prachtige Grote Kerk van Harderwijk in 2013 en in 2015 in het Theater. Maar natuurlijk ook de wat kleinere uitvoeringen op plaatselijke festivals en cultuurevenementen zijn altijd leuk. Op 18 november 2017 vierden we ons 10-jarig jubileum met een memorabel jubileumconcert in het Dolfinarium met als gast Karin Bloemen. We zongen met zo'n 230 koorleden onze mooiste hits en we sloten af met een dolfijnenshow. Zo bijzonder dat we in 2019 wederom in het Dolfinarium zongen met bijna 400 zangers, dit keer met een magisch kerstconcert! Toen kwam de Covid pandemie...  We moesten op zoek naar alternatieven. Oefenen via Zoom, maar ook online quizen, bingo en stoelyoga. En thuisprojecten waarbij iedereen die dat wilde een video en audio naar ons kon opsturen zodat we gezamenlijke videoclips konden samenstellen. In maart 2022 sloten we de grootste corona-narigheid af met een fantastische sing-in in de Deventer Schouwburg. In december verzorgden we een uniek dubbelconcert in theater de Buitensoos in Zwolle met alle koren waarbij geen koor meer dan 2 liedjes op de zelfde plek stond. Het was een actief dolby surround kerstconcert als het ware!

En natuurlijk niet te vergeten de “normale” repetitieavonden. Altijd weer bijzonder om te zien hoe een grote, bonte verzameling van mensen die wekelijks samen zingen en hun uiterste best doen om het koor samen met mij naar een hoger niveau te tillen. Daar zijn we trots op!

Makkelijker zingen zonder stemklachten

Puur door het zingen in het koor train je je zangstem al flink. Bij de meeste mensen gaat dat als vanzelf. Heb jij toch wat last na een avond zingen of wil je meer leren over de techniek achter je (zang) stem? Of wil je je juist iets meer zeker voelen als je zingt in je koor? Misschien vind je het gewoon leuk om nog meer te leren over zingen! In alle gevallen kun je terecht bij Dutch Vocal Company; onze moedermaatschappij.

Kijk maar eens op de website voor het aanbod cursussen en workshops! De cursussen worden gegeven in de professionele zangstudio van  Karen Peterson/ Dutch Vocal Company.